Pigefodbolden i MG & BK

21. marts 2024 kl. 10:30

I pigeafdelingen har vi den seneste periode arbejdet med en strukturplan for hvilke årgange, der skal træne og spille sammen. Det har vi gjort på baggrund af, at vi i pigeafdelingen er nødt til at have to årgange slået sammen for at kunne have nok spillere til at stille de nødvendige hold.

Den 13. marts havde vi planen i høring hos klubbens pigetrænere fra U10-U17, hvor vi havde en god og ærlig diskussion om, hvad der skal ske med pigeafdelingen.
Vi kan derfor nu præsentere en ny struktur, som vi er overbevist om på den lange bane vil give det bedste resultat for klubben.
Strukturen er bygget op om den ”gamle” model, hvor man skifter mellem at være 1. års og 2. års i en årgang. Det betyder vi kommer til at have hold i følgende årgange: U11, U13, U15 og U17.

At valget er er faldet på lige præcis de årgange skyldes bl.a.:
• U17 er givet af DBU, som eneste dobbeltårgang
• For de yngste begynder flere tiltag fra U10 (træningslejr, Nørhalne, FKS), derfor er det logisk, de træner med U11 i steder for U9, så det ikke kun er nogen fra et træningsmiljø, som får et tilbud (Børneklub)

Samtidig ser vi følgende fordele ved den nye struktur:
• Forudsigelighed – Det er ikke tilfældigt, hvem der træner sammen.
• Alle prøver at være ældst og yngst – Dermed undgår vi at have årgange, som spiller op hele deres fodboldtid i ungdommen.

Vi starter den nye struktur op fra sommer, men her bliver man I de nuværende miljøer, man vil således først mærke til forandringerne fra 2025.
Herunder et overblik over, hvordan de kommende sæsoner vil se ud

Spørgsmål til ovenstående kan rettes til
Per Grøn, sportschef for kvinde- og pigeafdelingen
Simon Gade, Formand