MG & BK fortsætter ikke som licensklub

19. marts 2024 kl. 09:51

Meddelelse fra bestyrelsen:

MG & BK fortsætter ikke som licensklub

Efter 3 år som licensklub har MG & BK ’s bestyrelse besluttet, at klubben ikke genansøger om DBU’s ungdoms licens for den kommende periode.
De sidste par måneder har alle licensklubber skulle igennem en ny licensansøgning gældende for 2024-2026.
Det gjorde sig også gældende for MG & BK.

Den sportslige ledelse i klubben og udvalgte trænere har i den forbindelse været igennem en auditering sammen med DBU. Op til auditeringen har der været en periode med evaluering af klubbens setup op imod DBU’s krav og en god dialog med DBU`s konsulenter.
På baggrund af evalueringsperioden, auditeringen og samtaler i DBU har vi i bestyrelsen truffet en svær, men meget velovervejet beslutning, om at trække vores licensansøgning tilbage for perioden 2024-2026.

Skærpet minimumskrav fra DBU Evalueringen tydeliggjorde, at vi på stående fod ikke levede op til minimumskravet, som DBU har sat til licensklubberne. Kravet er blevet skærpet fra 2022, og vores pointscore fra sidste ansøgning vil end ikke have være nok som minimum ved denne ansøgning. Licens setuppet og derved kravene fra DBU bliver kontinuerligt skærpet, og kræver derved hele tiden mere økonomi og prioritering fra licensklubberne. Denne tendens vil med stor sandsynlighed kun fortsætte i fremtiden. Dette ”våbenkapløb” skal hele tiden holdes op imod, hvad vi som klub får ud af disse investeringer. Det er en meget svær og kompliceret diskussion, som ikke har et klart og entydigt svar.

Vi vil breddefodbolden og MG & BK er i dag en stor og sund forening. Vi oplever fremgang i medlemstal, og har derfor et rigtig godt og sundt fundament. Men vi ligger også geografisk i et område, hvor vi er omgivet af større og ambitiøse Licensklubber som prioriterer talent over bredde. Det er ikke sådan, vi ser os selv i MG & BK. Vi vil arbejde med klubben som en stor og meget stærk forening, der forener breddefodbold med gode muligheder for at udvikle sit talent kombineret med glæde og kammeratskabet som det allervigtigste fundament.

Bestyrelsen vil derfor i den kommende periode arbejde med at gøres vores identitet som breddeklub endnu stærkere og tydeligere.
Det er vigtigt at pointere, at vi som klub vil fastholde vores nuværende setup, så vi i dagligdagen arbejder videre, som om vi stadig er licensklub. Der bliver arbejdet videre med fælles spillestil, fælles planlagt træningspensum, målmandstræning, halvtidsansatte børne- og ungdoms- udviklingstræner og mange andre tiltag.
Dette er meget vigtigt for bestyrelsen at pointere, og vi er på ingen måde mindre ambitiøse. Langt størstedelen af vores medlemmer vil med stor sandsynlighed ikke mærke en forskel i dagligdagen
Det er vigtigt, at vi som klub stadig arbejder med udvikling og ikke kun driften af klubben. Vi har store ambitioner på klubbens vegne og kommer til at investere massivt i at udvikle vores faciliteter.

Har du spørgsmål til dette, er du meget velkommen til at kontakte bestyrelsen.